Museo |
Museo de Mallorca
|
Inventario |
DA05/09/026
|
Clasificación Genérica |
Objecte funerari; Escultura; Objecte d´art
|
Objeto/Documento |
Lauda sepulcral
|
Autor/a |
Atribuït a; Vilasclar, Guillem (act. 1443-1479) Escuela/Taller: Gòtic (Estil) [Actiu 1443-1497]
|
Título |
Lauda sepulcral dels Vilasclar amb Pietat
|
Materia/Soporte |
Pedra
|
Técnica |
Talla
|
Dimensiones |
Escut: Alçària = 13,50 cm; Amplària = 11 cm Peça: Amplària = 56,50 cm; Alçària = 63 cm
|
Descripción |
Base en forma de paral·lelepípede que a la cara frontal presenta inscripció amb bella lletra gòtica, emmarcada per sengles cartells amb l´escut familiar dels Vilasclar, un castell. Sobre el plint, tot d´una peça, s´hi representa la Pietat en rodó: Maria seu sobre la roca, va abillada amb túnica, toca i ample mantell que emmarca tot el conjunt; el rostre és envellit, ulls tancats, llavis entreoberts, expressió dolorosa; sosté el cos de Crist sobre els genolls, un més aixecat que l´altre, amb la ma dreta aguanta el cap del Fill, amb l´altra la mà esquerra; Jesús porta cabells llargs, la corona d´espines trenada i "perzimonium" curt, el cos és molt llarg i prim, ben proporcionat amb bon tractament de l´anatomia. Tot i les petites dimensions l´obra és expressiva degut tant als trets fisonòmics com als clarobscurs creats per la disposició de plecs i detalls.
Inscripció sobre la cara frontal del plint. Català: SEPULTURA DEL HONRAT EN / GILLEM VILLESCLAS E / DELS SEUS.
|
Iconografia |
Pietat; Heràldica
|
Datación |
1451=1500
|
Contexto Cultural/Estilo |
Gòtic flamenc
|
Uso/función |
Funerari
|
Lugar de Procedencia |
Palma
|
Lugar Específico/Yacimiento |
Capella claustral de sant Pere, sant Onofre, sant Jeroni i sant Antoni de Pàdua
|
Clasificación Razonada |
La influència flamenca es manifesta en el dramatisme de l´escena, cercat en l´expressió abatuda i plorosa de Maria, en els seu gest de plany remarcat per l´amplitud del mantell que emmarca el conjunt i en l´exposició ostentosa del cost de Crist, i també en el detallisme palès en els elements. La influència de l´escultura francesa meridional aporta el cànon estilitzat i elegant. Tot plegat es creen clarobscurs i línies dinàmiques que confereixen expressivitat a la peça.
|
Bibliografía |
ALOMAR ESTEVE, Gabriel. Guillem Sagrera y la arquitectura gótica del siglo XV. Nº ed. 1. Barcelona: Blume, 1970. p. 236-237. FERRÀ PERELLÓ, Bartomeu. Museu Arqueològich Lulià. Bolletí de la Societat Arqueològica Lul·liana. Palma: Societat Arqueològica Lul·liana, 1896, p. 30. PALOU SAMPOL, Joana Maria. Vilasclar, Els. Gran Enciclopedia de la Pintura i l´Escultura a les Balears. Palma: 1996, p. 372-373. QUIROGA CONRADO, Magdalena [de]. Patrimoni heràldic del Museu de Mallorca. Palma: 01/01/1900. p. 32. Rafael de Ysasi. Museo Arqueológico Diocesano. Palma: Govern de les Illes Balears, 2018. Vo.1 p.54; Vo. 2, làm. LI i LIIIEl fons documental del Museu de Mallorca III. N. 2054 ROSSELLÓ BORDOY, Guillem. Museo de Mallorca : Salas de Arte medieval [Catàleg]. Madrid: Servicio de Publicaciones del MEC, 1976. p. 44-45.
|
Catalogación |
Palou Sampol, Joana Maria
|